Under några novemberdagar damp det ned inte mindre än fyra nya nummer av olika svenska fototidningar på mitt skrivbord. Tidningen Foto är inte med i min sammanställning, mest för att jag tycker att den blivit så… eh, präktig. Tidningen Digitalfoto är inte heller med, för den tycker jag är för banal. Inte heller har jag med några utländska fototidningar, trots att en del faktiskt kan vara riktigt bra.
Nedanstående fyra tidningar består av mellan 84 och 108 sidor vardera, varav endast 7-12% är betalda annonser – undantaget Kamera&Bild som på sina 100 sidor lyckas klämma in hela 22 sidor betalda annonser. Men jag har en känsla av att många av de återstående redaktionella sidorna är ”sponsrade” av olika tillverkare, generalagenter, detaljister, etc.
Den stora behållningen var att läsa om sportfoto (sic!) i Fotoprylar, om Ljusskolan i Fotosidan Magasin, om Lars Tunbjörk i Kamera&Bild och naturligtvis att få läsa om nya drömobjektiv från Canon i Proffsfoto.
Som jämförelse består senaste numret av ”Amelia” av 43% annonsutrymme, men så kostar varje nummer bara ungefär hälften av snittpriset för en svensk fototidning.
P.S. Bilden nedanför är färg- och vitbalanserad med X-Rite ColorChecker Passport – och det får jag inte betalt för att skriva.